Menorca i l’Illa de Príncipe s’uneixen per garantir l’accés a l’aigua potable i el desenvolupament sostenible

Menorca i l’Illa de Príncipe (São Tomé i Príncipe) han fet aquest divendres, 15 de maig, un pas decisiu en la seva relació de cooperació. El president del Consell Insular, Adolfo Vilafranca, el president del Govern Regional d’Illa de Príncipe, Filipe Nascimento, i el president del Fons Menorquí de Cooperació, Llorenç Ferrer, han signat una declaració institucional que blinda el seu compromís per millorar la gestió de l'aigua i promoure la sostenibilitat ambiental en ambdós territoris.

L’acte, que ha comptat amb la presència de la pràctica totalitat dels batlles i batlesses de Menorca, consolida el programa “Accés i millora de la gestió de l’aigua i sanejament a l’Illa de Príncipe”. Aquesta iniciativa no només busca millorar infraestructures, sinó que se centra en un dret humà fonamental en un context de crisi climàtica.

L’aigua com a eix central de la cooperació

La col·laboració, iniciada formalment fa tres anys, ha permès passar de la diagnosi a l’acció. Després d'un estudi tècnic elaborat per Enginyeria Sense Fronteres el 2024, el projecte ha entrat en una fase executiva amb una inversió acumulada de 100.000 euros.

L’objectiu és doble: d’una banda, combatre la contaminació i la manca de xarxa hídrica; de l’altra, empoderar la comunitat local. El programa posa un focus especial en la perspectiva de gènere, ja que a l'Illa de Príncipe són les dones les qui carreguen amb la responsabilitat d'anar a buscar aigua, una tasca que sovint condiciona el seu desenvolupament personal i laboral.

Dues Illes, un mateix repte

Més enllà de l'ajuda directa, l'acord reforça el lligam entre dos territoris que comparteixen el segell de Reserva de Biosfera de la UNESCO. Menorca i Príncipe s’han compromès a intercanviar bones pràctiques en àmbits on ambdues illes són referents o pateixen reptes similars: l'acció climàtica, la protecció del patrimoni natural i la gestió de l’aigua.

El Fons Menorquí de Cooperació aposta per un model de "cooperació directa i horitzontal". Treballant colze a colze amb el govern regional de Príncipe, s'assegura que els projectes s'adaptin a la realitat local i que la gestió del recurs hídric sigui sostenible i gestionada per la pròpia comunitat a llarg termini.

Aquesta aliança, plantejada inicialment a tres anys vista, preveu canals de diàleg permanents per garantir que la col·laboració entre aquestes dues illes germanes per la sostenibilitat sigui estable i duradora.